» prezentare
» folclor
» terapie
» muntii nostri
» album cu poze din Romania

Marcian David Bleahu

Muntii nostri aur poarta

..................................................................................................................................................................................................

« Inapoi

Muntii Buzaului (Platoul Carstic Meledic)

Inafara grupelor muntoase care alcatuiesc Muntii Buzaului, la est de acestia, incadrat intre vaile Slanic (S si V), raul Pecineaga (E) si raul Meledic (N), se afla Platoul Carstic Meledic. "La contactul dintre munte si Subcarpati, in bazinul vaii Jghiabului, afluent al Slanicului, exista cateva platouri la 500-650m unde sarea apare la zi. Dizolvarea a creat aici forme carstice de o frumusete si complexitate deosebite... Inedit este relieful dezvoltat pe sarea aflata la suprafata sau la mica adancime. Pe seama dizolvarii ei a rezultat aici un complex de forme de relief extrem de variate si cu dimensiuni foarte mari. Fenomenul constituie poate cea mai interesanta regiune din tara noastra, formele aparute aici asemanandu-se cu cele de pe calcare... traseul care incepe la intrarea in comuna Lopatari in dreptul confluentei cu paraul Sarata. Dupa ce se admira versantul estic al Slanicului, unde apar blocuri de sare inglobate in argila si marne saraturoase, pe care s-au dezvoltat lapiezuri si avene, ne deplasam pe drumul ce merge spre est (150-200m) pana ajungem la inaltimea platoului din dreapta noastra. Parasim drumul si urcam pe platou. In fata se desfasoara un adevarat peisaj lunar. Doline extrem de mari si adanci, unele ingemanate, lapiezuri pe blocuri de sare, avene profunde la contactul dintre sare si argila saraturoasa si, in fine, cateva mici pesteri dezvoltate la baza unor doline. Pesterile nu sunt prea mari, au numai 2-10m lungime, dar intrarea este impodobita cu ansambluri de stalactite si concretiuni din sare. In unele locuri apar pereti prabusiti, acolo unde evolutia golurilor carstice le-au rupt echilibrul." Pe fundul dolinelor s-au format lacuri intre care se disting: Lacul Castelului si Lacul Mare. "Dintre acestea mai interesante sunt Lacul Mare si Lacul Castelului. Urcam mai intai spre vest, pe portiunea cea mai inalta pentru a urmari in detaliu peisajul carstic din bazinul Izvorul Sarat; apoi ne intoarcem si coboram spre est pe langa Lacul Castelului, pe valea Meledic. Dupa ce am intrat in padure, ne abatem pe poteca din stanga spre doua mari doline. La baza peretelui estic se vad doua pesteri frumos concretionate. Revenim in poteca si coboram pe valea Jghiabului (cca 40 min). De aici, circuitul poate fi inchis mergand pana la confluenta acestuia cu Slanicul, unde exista un frumos martor din tuf dacitic. La intoarcerea spre Lopatari recomandam o abatere pentru o jumatate de ora in dreptul paraului Izvorul Sarat unde se poate urmari o vale taiata in formatiunea sarii, vale ingusta cu versanti abrupti, numerosi afluenti suspendati si pereti in surplomba. Pe valea Jghiabului excursia poate fi continuata a doua zi pana la schitul Gavanu, aflat la aproape 11 km de Manzalesti. Din Lopatari se poate ajunge la Buzau. Daca dispunem de timp, indicam ca obiectiv interesant - vulcanii noroiosi de la Arbanasi. Pentru aceasta ne oprim la Beceni si urcam versantul drept al Slanicuilui. De la schela, in 1/2 ora, coboram pe sosea la platoul vulcanic Arbanasi. De aici, urmarind drumul ce duce la Berca, trecem pe la vulcanii noroiosi de la Paclele Mari si Paclele Mici." Ghidul "Muntii Buzaului" din colectia "Muntii nostri" autori Gr. Popa si M. Ielenicz se gaseste numai la anticariate, cantareste numai cateva zeci de grame dar contine 17 trasee turistice inedite.
| sus |
Copyright © 2005—2021 e-calauza.ro. Toate drepturile rezervate.