» prezentare
» bibliografie
» pesteri
» spiritual
» idei
» statiuni balneoclimaterice
» drumuri spre lacuri
» trasee Bihor-Vladeasa
» buletin informativ - localitatile Romaniei
» legende
» folclor
» terapie
» muntii nostri
» album cu poze din Romania



 Marcian David Bleahu



  << Inapoi la subiect
Focul lui Sāmedru


    Īn noaptea de 25/26 octombrie se desfăşura īn satele din nordul judeţelor Argeş (Jugur, Poienari de Argeş), Dāmboviţa şi, parţial, Vālcea, un ceremonial nocturn, egal, prin spectaculozitate, numai cu noaptea de Revelion. 
    Īn preajma unui imens rug, aprins de tineri īntr-un loc īnalt al satului (munte, deal, movilă), se aduna īntreaga suflare a aşezării. Īn formele vechi, īn mijlocul grămezii de lemne şi al cetinii uscate se īmplānta, pentru a fi incinerat, un brad tăiat din pădure, substitut al zeului care moare şi renaşte anual. Īn jurul focului, īntreţinut cu lemne uscate, paie şi spuldării de la meliţatul cānepei, se striga, īn cor, formula consacrată: 
             "Hai la Focu lui Sāmedru ! 
    Femeile īmpărţeau, ca la un adevărat mort, covrigi, fructe şi băutură. Acolo se bea, se mānca, se glumea, se juca īn timp ce butucul sau buşteanul era mistuit de flăcări. Bătrānii povestesc că petreceau, jucānd şi chiuind, chiar şi femeile īn vārstă. 
    Momentul cel mai aşteptat era prăbuşirea bradului incinerat moment care indica renaşterea simbolică a zeului mort. Prin direcţia īn care cădea trupul divin (jarul sau tăciunii aprinşi) se aprecia care dintre feciori sau fete urmau să se căsătorească īn noul an. La plecare, participanţii luau cărbuni aprinşi cu care fertilizau grădinile şi livezile. 
    Fără să se mai cunoască semnificaţiile iniţiale, obiceiul este practicat şi astăzi īn unele sate din nordul Muscelului.


Ion Ghinoiu - Zile şi Mituri - Ed. Fundatiei PRO
Copyright © 2005—2019 e-calauza.ro. Toate drepturile rezervate.