» prezentare
» bibliografie
» pesteri
» spiritual
» idei
» statiuni balneoclimaterice
» drumuri spre lacuri
» trasee Bihor-Vladeasa
» buletin informativ - localitatile Romaniei
» legende
» folclor
» terapie
» muntii nostri
» album cu poze din Romania



 Marcian David Bleahu



  << Inapoi la subiect
Săptămâna


    Unitatea de măsurat timpul, egală cu numărul nopţilor scurse între două faze consecutive ale astrului lunar şi aproximativ echivalentă cu un pătrar lunar, se numeşte săptămână. 
    Străvechile Calendare lunare aveau timpul organizat pe luni lunare, care începeau la apariţia pe cer a Lunii Noi în aproximativ acelaşi loc unde apunea Soarele, şi pe săptămâni de 7 zile. Într-un an solar de 365 de zile sunt 13 luni lunare sau lunaţii şi 52 de săptămâni sau faze lunare. Zilele săptămânii poartă numele aştrilor vizibili cu ochiul liber de pe Pământ: Luna, Marte, Mercur, Jupiter, Venus şi Saturn. Local, săptămânile dedicate unor năprasnice reprezentări mitice (Caii lui Sântoader, Filipii, Rusaliile) au 8 zile iar cei mai importanţi colaci rituali, sacrificaţi la Măcinici, redau cifra opt. 
    Multă vreme romanii nu au cunoscut săptămâna de 7 zile. Ei aveau un ciclu de 8 zile numit nundinae, iar zilele erau notate cu litere de la A la H. 
    De menţionat că în calendarul de la Sarmizegetusa Regia sunt frecvente grupările de 8 stâlpi, presupusa săptămână a dacilor. Orice sfârşit de perioadă calendaristică (zi, săptămână, lună, anotimp, an) avea un caracter nefast. 
    Ritualul sfârşitului şi începutului de săptămână cuprinde 3 zile: sâmbăta, al cărei caracter nefast era evidenţiat de „cele 3 ceasuri rele”, duminica, care celebra victoria binelui asupra forţelor malefice acumulate în săptămâna anterioară, şi lunea, care marca începutul săptămânii sub auspiciile cele mai favorabile activităţilor umane. Treptat, timpul născut duminica se împlineşte joia, după care îmbătrâneşte, condiţie obligatorie pentru renaşterea lui săptămânală.
    O dată cu răspândirea creştinismului, prima zi a săptămânii, duminica romană, a devenit „ziua Domnului”, realitate păstrată de întreaga cronologie medievală. Cel care a fixat duminica (dies domini, dominica) început de săptămână a fost Constantin cel Mare, în anul 321 d.H. La români şi la celelalte popoare sud-est europene săptămâna începea, ca şi astăzi, lunea.


Ion Ghinoiu - Zile şi Mituri - Ed. Fundatiei PRO
Copyright © 2005—2019 e-calauza.ro. Toate drepturile rezervate.