» prezentare
» bibliografie
» pesteri
» spiritual
» idei
» statiuni balneoclimaterice
» drumuri spre lacuri
» trasee Bihor-Vladeasa
» buletin informativ - localitatile Romaniei
» legende
» folclor
» terapie
» muntii nostri
» album cu poze din Romania



 Marcian David Bleahu



  << Inapoi la subiect
Boboteaza (6 ianuarie)


    În ziua de 6 ianuarie, care corespunde cu a şasea zi a creaţiei biblice, părinţii Bisericii creştine au fixat atât naşterea materială (naşterea propriu-zisă), cât şi naşterea spirituală (Botezul). Comasarea celor două sărbători creştine într-o singură zi, logică din punctul de vedere al noii credinţe, a devenit, cu timpul, sursă de neînţelegere şi confuzie pentru credincioşi. În această situaţie teologii au găsit o soluţie de compromis: au păstrat Botezul lui Iisus pe data de 6 ianuarie şi au devansat naşterea cu două săptămâni, pe data de 25 decembrie, unde oamenii continuau să celebreze moartea şi naşterea zeului Mitra. Translaţia datei Naşterii Domnului din ultima zi în prima zi a ciclului de iarnă, peste Anul Nou, prăznuit la Calendele lui Ianuarie, avea să producă un amestec greu de descris al sărbătorilor şi obiceiurilor creştine cu cele precreştine.
    Ziua de Bobotează cuprinde motive specifice tuturor sărbătorilor de Crăciun: local, se colindă; se fac şi se prind farmecele şi descântecele; se află ursitul; se fac prorociri ale timpului şi belşugului în noul an; se crede că se deschide cerul şi vorbesc animalele şi altele. O pondere deosebită o deţin însă actele rituale şi practicile magice de profilaxie şi purificare. La riturile creştine de sfinţire a apei (aghiasma), de umblatul preoţilor cu botezul şi de scufundarea (aruncarea) crucii în apă, poporul a adăugat altele noi, unele creştine, altele precreştine, de purificare şi alungare a spiritelor malefice: stropirea, spălatul sau scufundarea rituală în apa râurilor sau lacurilor; împuşcături; strigături (Chiraleisa) şi zgomote; aprinderea focurilor (Ardeasca), producerea şi împrăştierea substanţelor urât mirositoare; afumarea oamenilor, vitelor şi anexelor gospodăreşti; încuratul cailor. Se credea că la această teribilă ofensivă împotriva spiritelor rele sar în ajutorul oamenilor şi lupii, singurele vietăţi care văd diavolii, îi aleargă şi îi sfâşie cu dinţii. Alimentele rituale, specifice Bobotezei, sunt piftia şi grâul fiert.


Ion Ghinoiu - Zile şi Mituri - Ed. Fundatiei PRO
Copyright © 2005—2019 e-calauza.ro. Toate drepturile rezervate.