» prezentare
» bibliografie
» pesteri
» spiritual
» idei
» statiuni balneoclimaterice
» drumuri spre lacuri
» trasee Bihor-Vladeasa
» buletin informativ - localitatile Romaniei
» legende
» folclor
» terapie
» muntii nostri
» album cu poze din Romania



 Marcian David Bleahu



  << Inapoi la subiect
Îngroparea Crăciunului


    Parodia înmormântării Crăciunului Vechi şi a renaşterii a Crăciunului Nou organizată de cetele de feciori pe data de 28 decembrie se desfăşoară după scenariul înmormântării omului.
    Feciorii, adunaţi la "casa jocului", aleg pe cel care va interpreta rolul lui Crăciun. Acesta este aşezat pe o scară de lemn (targa funerară) şi acoperit pentru a nu fi recunoscut. În timp ce "mortul" este condus la râu, "pe ultimul drum", cortegiul funerar "cântă morţeşte" (jelesc), popa slujeşte, cantorul dă răspunsuri "la ectenii", iar lăutarii cântă "ca la înmormântările adevărate cu ceteraşi" făcute la înmormântările tinerilor necăsătoriţi. 
    Textul ritual, cântat pe melodia prohodului, descifrează semnificaţia obiceiului: 
        "Măi, Crăciune, măi, Bătrâne, 
         Astăzi te-ngropăm pe tine. 
         Haideţi toţi, cu mic cu mare, 
         Să ducem Crăciunu-n vale, 
         Şi să-l băgăm în produc, 
         Pe el să punem butuc. 
         O, Crăciune, o, Bătrâne, 
         Du-te de la noi cu bine; 
         Meri pe apa Sâmbetei, 
         Şi-napoi nu mai veni, 
         C-a veni altu Crăciun 
         Şi-a fi ca tine mai bun". 
    La produc, după ce i se luau "iertările" şi "i se dezlegau păcatele", mortul era aruncat de pe scară pe gheaţă. În acel moment Crăciunul renăscut se ridica în picioare pentru a fi văzut de întreaga asistenţă. Crăciunul (Anul Nou), însoţit de feciori şi melodii vesele de joc, se întorcea la "casa de joc" unde se desfăşura pomana (comândarea) Crăciunului (Someş).


Ion Ghinoiu - Zile şi Mituri - Ed. Fundatiei PRO
Copyright © 2005—2019 e-calauza.ro. Toate drepturile rezervate.